Jak wybrać nazwę domeny dla firmy?
Co to jest nazwa domeny?
Nazwa domeny jest w zasadzie odpowiednikiem adresu fizycznego Twojej strony internetowej.
W ten sam sposób, jak GPS potrzebuje adresu ulicy lub kodu pocztowego, aby wskazać kierunek, przeglądarka internetowa potrzebuje nazwy domeny, aby skierować Cię na stronę internetową.
Jak zbudowana jest nazwa domeny?
Nazwa domeny składa się z dwóch głównych elementów. Na przykład, nazwa domeny Facebook.com składa się z nazwy strony internetowej (Facebook) i rozszerzenia nazwy domeny (.com).
Co jest ICANN?
Rejestracje nazw domen są nadzorowane przez organizację o nazwie ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). ICANN określa, które rozszerzenia nazw domen są dostępne i utrzymuje scentralizowaną bazę danych zawierającą informacje, na który serwer wskazują nazwy domen.
Co to jest serwer WWW?
Serwer WWW to komputer podłączony do internetu, który przechowuje pliki i bazy danych, z których składa się Twoja strona internetowa i wysyła je do użytkowników, gdy odwiedzają Twoją stronę internetową ze swojej maszyny.
Jak wybrać idealną nazwę domeny?
Wybierz nazwę domeny, która jest łatwa do wpisania.
Wybór nazwy domeny, która jest łatwa do wymówienia i wpisania, ułatwia Twojej firmie dotarcie do potencjalnych klientów.
Jeśli musisz wymówić lub przeliterować nazwę domeny więcej niż raz, aby została poprawnie zrozumiana, jest zbyt skomplikowana!
Staraj się nie używać slangu, skomplikowanych, trudnych słów. Jeśli to możliwe unikaj skrótów, akronimów i liczb, dzięki łatwiej podasz adres swojej strony np. przez telefon.
Nazwa domeny zapadająca w pamięć.
Istnieją miliony nazw domen, a znalezienie dostępnej, unikalnej nazwy staje się coraz trudniejsze. Ludzie uciekają się do długich, skomplikowanych nazw, które są prawie niemożliwe do zapamiętania. Pamiętaj, że nazwa domeny to Twój adres w Internecie.
Im bardziej zapadająca w pamięć jest Twoja nazwa, tym szerzej internauci będą się nią dzielić. Powinna być prosta i łatwa do zrozumienia.
Nazwa domeny powinna być krótka.
Im jest krótsza, tym łatwiej jest ją zapamiętać i wpisać poprawnie. Jeśli Twoja nazwa domeny jest długa i skomplikowana, ryzykujesz, że klienci będą ją błędnie wpisywać lub literować i nie będą mogli odwiedzić Twojej strony.
Maksymalna długość nazwy domeny to 63 znaki (bez separatorów), ale lepiej utrzymywać ją w przedziale 6-10 znaków.
Test radiowy.
Jeśli nie masz pewności czy nazwa domeny jest odpowiednia, to przeprowadź test radiowy. Wyobraź sobie, że ktoś usłyszy nazwę domeny w radiu i odpowiedz sobie na pytanie, czy będzie w stanie ją zrozumieć i zapamiętać?
Rozważ użycie odpowiednich słów kluczowych.
Spróbuj użyć słów kluczowych, które opisują Twoją firmę i usługi, które oferujesz. Na przykład, jeśli zajmujesz się wymianą szyb, możesz chcieć zarejestrować się pod adresem GlassRepair.com lub GlassReplacement.com.
Używając wysokiej jakości i odpowiednich słów kluczowych w nazwie domeny, możesz zyskać więcej ruchu na swojej stronie internetowej, a także większą widoczność i zaangażowanie.
Jak wymyślić nazwę domeny?
Poświęć trochę czasu na zastanowienie się, co dokładnie sprzedajesz i jakie korzyści przynosi to Twojej grupie docelowej. Niezależnie od tego, czy jest to produkt, czy usługa, przeprowadzenie burzy mózgów może pomóc Ci w wymyśleniu powiązanych słów i pomysłów na nazwę domeny.
Znajdź swoją docelową grupę odbiorców.
Jeśli chodzi o wybór idealnej nazwy domeny, ważne jest, aby dowiedzieć się, kim jest Twoja „grupa docelowa” i jak do niej dotrzeć.
Jeśli Twój biznes jest lokalny, rozważ włączenie nazwy miasta lub regionu do nazwy domeny, aby ułatwić lokalnym klientom jej odnalezienie i zapamiętanie.
Upewnij się, że nazwa nie jest zastrzeżona.
Kiedy wybierasz nazwę domeny, upewnij się, że nazwa, którą wybrałeś, nie jest zastrzeżona znakiem towarowym, chroniona prawem autorskim lub używana przez inną firmę.
Aby sprawdzić, czy znak towarowy został zarejestrowany, możesz przeszukać bazę danych znaków towarowych.
Bądź bardzo ostrożny przy wyborze nazwy domeny, bo użycie zarejestrowanego znaku towarowego może prowadzić do procesu sądowego przeciwko Tobie.
Skonsultuj nazwę domeny.
Przygotuj kilka propozycji domeny, a następnie zapytaj znajomych, co sądzą o twoim wyborze.
Pokochaj swoją nazwę domeny.
To brzmi dziwnie, ale musisz być absolutnie pewien, że kochasz swoją nazwę domeny. Gdy już ją zarejestrujesz, będziesz jej używać przez lata. Jeśli zdecydujesz się zmienić jej nazwę, to stracisz czas, pieniądze, branding i rankingi.
Strzeż się trendów.
Wszystko, co modne z czasem przemija. Nazwa domeny powinna być na tyle uniwersalna i klasyczna, że za kilka lat nie będziesz się jej wstydzić.
Myśl szerzej.
Rozważ nazwę, która nie jest bezpośrednio związana z usługami lub towarami, które sprzedajesz, bo być może w przyszłości zechcesz poszerzyć lub zmienić zakres działalności, a wtedy może się okazać, że nazwa domeny nie pasuje do nowego profilu firmy.
Działaj szybko.
Nazwy domen sprzedają się szybko. Jeśli wybrałeś domenę, to nie czekaj zbyt długo z jej rejestracją, bo ktoś może cię uprzedzić.
Rozszerzenie nazwy domeny
Kiedy wybierasz nazwę domeny, musisz wybrać również odpowiednie rozszerzenie domeny. Istnieją setki domen najwyższego poziomu, z których można wybierać. Oto podział najbardziej popularnych z nich.
Oryginalne domeny najwyższego poziomu (TLD) obejmują: .com, .net, .org, .int, .gov, .edu i .mil. Tylko niektóre z nich są dostępne do powszechnego użytku, a .com jest zdecydowanie najważniejsza.
Istnieje wiele krajowych domen najwyższego poziomu (ccTLD), np.: .pl (Polska), .cn (Chiny), .in (Indie), .jp (Japonia), .ph (Filipiny) i .uk (Wielka Brytania) itd.
Istnieją również tematyczne domeny generyczne najwyższego poziomu (gTLD), choć ich wykorzystanie nie jest jeszcze szeroko rozpowszechnione, w tym: .accountants, .agency, .business, .city, .digital, .photography i .social.
W Polsce zazwyczaj stosuje się następujące rozszerzenia domen:
- .pl,
- .com.pl,
- .com.
Rejestracja domeny - pytania i odpowiedzi
Ile kosztuje rejestracja domeny?
Cena domeny uzależniona jest od rozszerzenia. Zazwyczaj nazwy domen .pl w promocji kosztują około 10 pln, a w kolejnych latach 50-150 pln. Niektóre rozszerzenia jak np. .com mogą być znacznie droższe.
Co możemy zrobić, jeśli ktoś inny już zarejestrował nazwę domeny, którą chcemy?
Jeśli nazwa domeny jest zarejestrowana na inną firmę, która ma podstawy do używania danej nazwy, najlepszą opcją może być wybranie innej nazwy domeny.
Jeśli rozpoczynasz nową działalność gospodarczą, możesz również rozważyć zmianę nazwy firmy, tak aby dopasować ją do nazwy domeny, która jest dostępna.
Jeśli jednak nadal zależy ci na nazwie domeny, którą zarejestrował ktoś inny, masz trzy opcje:
- Poczekaj, aż domena wygaśnie, a następnie zarejestruj ją dla siebie.
- Spróbuj kupić nazwę domeny od organizacji, która ją zarejestrowała.
- Jeśli masz prawo do nazwy do domeny, możesz skorzystać z procedury rozwiązywania sporów lub podjąć działania sądowe.
Jak zarejestrować nazwę domeny?
Nazwy domen muszą być zarejestrowane u odpowiedniego administratora nazw domen. Na przykład, nazwy domen .pl są zarejestrowane w NASK.
Ogólnie rzecz biorąc, nie jest możliwe, aby zarejestrować domenę w NASK, dlatego należy skorzystać z akredytowanego sprzedawcy domen. Wystarczy wpisać w google „rejestracja domeny”.
Proces rejestracji jest stosunkowo prosty. Możesz zarejestrować domenę online - będziesz musiał podać dane kontaktowe, takie jak imię i nazwisko oraz adres.
Należy również uiścić opłatę rejestracyjną. Różni się ona w zależności od rodzaju kupowanej nazwy domeny.
Jeśli Twój dostawca nazwy domeny świadczy również inne usługi (takie jak hosting), nazwa domeny może być zawarta w pakiecie.
Należy pamiętać, że rejestracja nazwy domeny nie oznacza, że jesteś jej właścicielem. Masz po prostu prawo do korzystania z niej przez określony czas.
Będziesz musiał okresowo odnawiać swoją rejestrację. Jest również możliwe, że inne organizacje mogą zakwestionować Twoje prawo do korzystania z nazwy domeny, chociaż jeśli zachowasz ostrożność przy wyborze domeny, jest to mało prawdopodobne.
Zawsze wybieraj dostawcę, który zarejestruje domenę we własnym imieniu Twojej firmy. Niektórzy dostawcy rejestrują domeny pod swoimi nazwami, co może utrudnić Ci zachowanie kontroli nad domeną.
Kiedy już zarejestrujemy nazwę domeny, na jakie kwestie musimy zwrócić uwagę?
Ważne jest, aby zrozumieć, że rejestracja nazwy domeny nie oznacza, że jesteś jej właścicielem. Kupujesz prawo do korzystania z niej przez pewien okres (zazwyczaj od jednego do dziesięciu lat). Musisz pamiętać, aby ponownie opłacić domenę przed upływem określonego czasu, w przeciwnym wypadku stracisz prawo do danej domeny.
Możliwe jest również, że będziesz musiał stawić czoła roszczeniom ze strony innej organizacji, która uważa, że ma prawo do nazwy.
Potrzebujesz pomocy?
Z przyjemnością pomożemy znaleźć nazwę i zarejestrować Twoją domenę!
Zadzwoń! (+48) 502-781-970
Co muszę zrobić, aby utrzymać nazwę domeny?
W ramach procesu rejestracji należy podać szczegóły administracyjne, takie jak nazwa kontaktowa i adres, oraz informacje techniczne, takie jak usługi hostingowe, do których chcesz skierować swoją nazwę domeny,
Upewnij się, że te informacje są aktualizowane na bieżąco. Będziesz także musiał okresowo odnawiać swoją rejestrację. Rejestracja nazwy domeny .pl jest ważna przez okres do dziesięciu lat, a obecny właściciel zawsze ma pierwszą opcję odnowienia.
Większość firm zajmujących się nazwami domen wysyła powiadomienia o odnowieniu przez e-mail. Wiele z nich pozwala na ustawienie systemu automatycznego odnawiania, więc domena jest odnawiana automatycznie. To dobry pomysł, aby korzystać z tego udogodnienia, ponieważ nawet duże marki, takie jak Microsoft, czasami zapominają o odnowieniu swoich domen.
Gdy nazwa domeny wygaśnie, masz okres karencji, podczas którego możesz ją odnowić. Po jego upływie domena zostanie wypuszczona na otwarty rynek.
Jeśli otrzymasz zawiadomienie o odnowieniu, sprawdź je dokładnie. Niektóre pozbawione skrupułów firmy wysyłają listy z prośbą o autoryzację odnowienia (z nimi). To pozwala im przejąć kontrolę nad Twoją nazwą domeny, dopóki nie zapłacisz im znacznej opłaty.
Co zrobić, jeśli ktoś używa podobnej nazwy domeny, aby czerpać zyski z naszej marki?
Jeśli ktoś używa Twojego znaku towarowego lub celowo podaje się za osobę związaną z Twoją firmą, masz mocne podstawy do skorzystania z procedury rozwiązywania sporów lub podjęcia działań sądowych przeciwko niemu.
Jeżeli dana osoba lub firma twierdzi, że używa domeny zgodnie z prawem, podjęcie działań może być dość trudne. Zamiast tracić czas i pieniądze na spór, lepiej skupić się na promowaniu własnej nazwy domeny. Doświadczony prawnik może pomóc Ci zdecydować, czy masz mocne argumenty i jaki jest najbardziej odpowiedni sposób działania.
Niezależnie od tego, mogą istnieć przypadki, w których inna nazwa domeny jest używana w celu oszukania Twoich klientów. Oczywistym przykładem jest phishing, gdzie fałszywe e-maile i spreparowana strona internetowa są wykorzystywane do zbierania informacji, takich jak dane karty kredytowej lub kody bezpieczeństwa.
Chociaż nie jesteś za to odpowiedzialny, możesz ostrzec swoich klientów, jeśli dowiesz się, że coś takiego ma miejsce. Możesz również ustanowić odpowiednią politykę bezpieczeństwa i poinformować o niej swoich klientów: na przykład stwierdzając, że nie będziesz prosić o szczegóły finansowe lub dotyczące bezpieczeństwa za pośrednictwem poczty elektroniczn